Geslaagd Vriendenconcert

7 maart 2015: Geslaagd Vriendenconcert Hooglandse kerk

Op 7 maart is aan de Vrienden, samen met de Vrienden van de Marekerk, een concert aangeboden in de Hooglandse kerk. Cent van Vliet, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Hooglandse kerk, noemde in zijn welkomstwoord de voortgang met de nieuwe verwarming in de kerk. Hij verwees naar de komende nieuwsbrief. Daarna kreeg Cor de Graaf, adjunct-directeur van Erfgoed Leiden en adjunct-gemeentearchivaris bij de gemeente Leiden, het woord. Hij besprak een aantal heiligen die Jan van Hout in een boek had genoemd, waaronder St. Pancras, naar wie de kerk is genoemd.

Vervolgens bracht de Schola Cantorum van de Leidse Studenten Ekklesia o.l.v. Wim de Ru enkele liederen van Duruflé en Hugo Distler à capella ten gehore. Daarna volgden met begeleiding van Joop Brons aan het orgel en Ronald Meester aan de vleugel enkele kerkelijke liederen. Solisten waren Monique Verbout, alt, en Martijn van Nijnanten op viool. Ten slotte werd massaal het Pancratiuslied gezongen, waarin de jonge Pancras wordt geroemd om zijn standvastigheid en betrouwbaarheid.

Juriaan van Duuren, voorzitter van de Vrienden van de Marekerk, bedankte alle uitvoerenden en sloot de avond af. Zoals gebruikelijk stond er in het Hooglandse Huys een gezellig drankje klaar. De nieuwe Burchtzaal kon ook nog worden bewonderd.